Club Touareg Forum banner

3.2 V6 Motor verwijderen

44K views 44 replies 12 participants last post by  Richie  
#1 ·
Net een 2005 Treg gekocht met problemen met de distributieketting. Bezig met het verwijderen van de motor om te repareren. Mijn vraag is of iemand alleen de motor heeft verwijderd zonder de complete aandrijflijn? Ik heb de onderdelen aan de voorkant en de radiator verwijderd en wil proberen de motor naar voren te trekken zonder al het andere te laten zakken en los te koppelen.
 

Attachments

#3 ·
Ik heb gehoord dat de motor kan worden opgetild en dat het subframe kan helpen de aandrijflijn te ondersteunen.
Dit is wat mijn monteur zei.
Ik laat deze week mijn ketting vervangen.
Proost
Ben
V6 3.2.
VW heeft een installatie die vrijwel de hele voorkant (ook de carrosserie) verwijdert zonder de transmissie, of zo legden ze hun project van $5.800 uit om mijn kettingen te repareren. Ik rijd nog steeds ongecorrigeerd rond en heb de afgelopen 6 maanden te maken met het geratel (tot de bedrijfstemperatuur). Hoe zou je bij de onderste ketting kunnen komen zonder de transmissie los te koppelen? Het onderste kettingtandwiel is bevestigd aan de krukas, die verbonden moet zijn met de transmissie.

Na veel nagedacht te hebben over mijn "uitgerekte bovenste ketting", geloof ik het verhaal van de uitgerekte ketting niet. Mogelijk, ja, maar ik denk dat het veel meer kilometers zou kosten dan het probleem zich voordoet om de ketting uit te rekken. Ik gok dat de goedkope kettingspanners breken, waardoor er een opening ontstaat en een stuk plastic ronddobbert of hoogstwaarschijnlijk op de bodem van de behuizing ligt. Het kettinggeratel treedt op bij de opening in de kettingspanner. De baan ontbreekt in wezen bij de opening. Grotere opening, erger geratel? Als de kettingspanner een probleem heeft (boven), zou er speling zijn in de bovenste ketting en mogelijk een geratel. Is de ketting in dit geval uitgerekt? Nee, de ketting moet wat flexibiliteit hebben ingebouwd. De spanner, als hij goed werkt, heeft geen speling en de ketting is strak.
 
#5 ·
Ik heb me net op deze thread geabonneerd. Het zal van onschatbare waarde zijn. Bedankt voor het aanpakken en documenteren hiervan. Zo cool! Blijf foto's plaatsen, etc.

Ik heb dezelfde motor (motorcode: BAA, denk ik). Ik hoop dat ik in de toekomst kan helpen of bijdragen. Laat me weten als je later foto's nodig hebt van hoe het in elkaar zit of iets anders.
 
#8 ·
Ik heb me net geabonneerd op deze thread. Het zal van onschatbare waarde zijn. Bedankt voor het aanpakken en documenteren ervan. Zo cool! Blijf foto's plaatsen, etc.

Ik heb dezelfde motor (motorcode: BAA, denk ik). Ik hoop dat ik in de toekomst kan helpen of bijdragen. Laat het me weten als je later foto's nodig hebt van hoe het in elkaar zit of iets anders.
"Zo cool!" ....vriend, dit is niet cool. Het is een nachtmerrie!
 
#7 ·
De Treg die ik net op eBay kocht, liep en reed bijna perfect, behalve dat ik ongebruikelijke geluiden hoorde uit de achterkant van de motor. Ik nam aan dat het de versnellingsbak was totdat ik erachter kwam dat de kettingen zich aan de achterkant van de motor bevinden. Het ratelende geluid samen met nokkenasfoutcodes bracht me ertoe hem uit elkaar te halen. Ik ga in geen geval iemand 3.000 dollar of meer betalen om dit te repareren. Als ik het niet zelf kan repareren en aan de praat kan krijgen, zal ik hem slopen en de onderdelen verkopen om hopelijk quitte te spelen. De motor staat op het punt eruit te komen. Ik moet iets improviseren om de motor te laten zakken, aangezien ik geen autolift heb. Zodra ik de kettingen heb blootgelegd, laat ik je weten wat ik heb gevonden. Ik hoop op gebroken of versleten kettinggeleiders, maar ik zal waarschijnlijk alles vervangen, aangezien ik de motor er toch uit heb. Hier is een goede link met instructies die ik heb gevonden. KilometerMagazine.com - How can new style timing chain tensioner fit into 92 VR6?
 
#11 ·
Hallo
De motor is eruit gehaald en gestript.
Er staat een krik onder de transmissie en het subframe ter ondersteuning.
Ik zal de details over de distributieketting in een apart rapport samenstellen, maar deze is 0,5-1 tand uitgelijnd met de timingmarkeringen.
Bedankt
Ben.
2004 3.2 v6 @ 238.000 km.
 

Attachments

#12 ·
Geweldige foto's Ben. Erg interessant dat de versnellingsbak en de aandrijflijn nog steeds bevestigd zijn. Dit zijn de eerste foto's die ik op deze manier heb gezien. Interessant om te zien dat uw stuurmechanismen aan de tegenovergestelde kant zitten van die van mij hier in de VS. Ik kan het niet zien op uw foto's, hebben ze de onderdelen van de voorkant, radiator etc. verwijderd? Bedankt voor het plaatsen van de foto's. Ik voel me nu beter wetende dat ik de motor eruit zou moeten kunnen trekken zonder alle andere dingen los te koppelen zoals in de handleiding staat.
 
#14 ·
Ben, hoe is het afgelopen met het vervangen van je ketting? Ik sta op het punt de motor van mijn Treg te halen en ik denk dat het makkelijker was geweest om de motor en transmissie samen te laten zakken, zoals de handleiding aangeeft. Alles zit zo krap tussen de motor en de firewall dat het bijna onmogelijk is om bij sommige bouten te komen. Dat gezegd hebbende, weet iemand iets speciaals om in gedachten te houden of te doen bij het scheiden van de motor van de transmissie? Ik wil niets breken of buigen. Op je foto lijkt alles op de transmissie te zijn gebleven, inclusief de koppelomvormer.

Jim
 
#15 ·
Hallo Jim

Ik ken geen speciale trucs, maar misschien is het de moeite waard om te kijken naar een generiek proces voor het uitnemen van een motor die op een automatische versnellingsbak is geschroefd.........of is er een deel van de handleiding dat alleen over het verwijderen van de transmissie gaat????

Een andere monteur met wie ik "op het werk" sprak, zei dat hij de motor ook eruit zou hebben gehaald.

Mijn bijgevoegde link voor de eerste feedback van mijn distributiekettingvervanging.

http://www.clubtouareg.com/forums/f92/how-to-measure-3-2-v6-timing-chain-stretch-with-vcds-185889-2.html

Groeten

Ben.
 
#17 ·
Motor is eruit.

Ben, dankzij jouw hulp met je foto's kon ik vandaag de motor "eruit trekken". Hij kwam er vrij gemakkelijk uit en scheidde heel soepel van de transmissie? Ik betwijfel of het net zo gemakkelijk weer in elkaar zal gaan. Bedankt voor de tip over de transmissieafdichting, ik zou waarschijnlijk de originele hebben laten zitten omdat hij er goed uitziet. Laat het me weten als iemand denkt dat ik ergens naar moet kijken en het moet vervangen nu ik de motor eruit heb. Ik ben van plan de waterpomp, de multiriem en de krukassensor te vervangen en de startmotor misschien te laten reviseren, aangezien deze bijna onmogelijk te bereiken is met de motor erin. Eén ding dat ik nog niet zeker heb uitgezocht, is of het uitmaakt welke kant van de nieuwe distributiekettingen naar binnen of naar buiten wijst als ik ze vervang? Ik weet dat er staat dat je bij hergebruik van je bestaande kettingen moet markeren welke kant buiten is en de richting van de kettingen, maar ik heb niets gezien over nieuwe kettingen. Ook alle tips over hoe je kunt zien of de tandwieltanden versleten genoeg zijn om vervangen te worden, zouden zeer op prijs worden gesteld.

Bedankt

Jim
 
#18 ·
Nieuwe kettingen = nieuwe tandwielen in mijn boek.
 
#20 ·
Ben, In de bijlage zitten een paar foto's. Er is geen speciaal gereedschap gebruikt om de motor te verwijderen. Ik heb wel veel olie gebruikt om de uitlaatbouten te penetreren. Een flexibele ratelsleutel is een must. Een hydraulische fleskrik werkte en paste perfect om de transmissie te ondersteunen. Een tool die ik voor het project heb gekocht en waar ik blij mee ben, was een lange verlengstok met een magneet/zaklamp aan het uiteinde. Het is nu een van mijn favoriete tools in mijn gereedschapskist. Ik ben benieuwd of iemand het weet. Wanneer ik de motor weer op de transmissie aansluit, moet de koppelomvormer dan op de transmissie of op de motor worden vastgeschroefd? Het lijkt erop dat als deze op de motor is vastgeschroefd, het moeilijk zou zijn om de as terug in de transmissie te schuiven zonder de afdichting te beschadigen??
 

Attachments

#24 ·
Ja, dat is de sleutel die ik heb gebruikt (flexibel hoofd) samen met een kruiskoppeling bevestigd aan een paar lange verlengstukken om bij een paar bouten te komen. Ik heb de voorkant van het voertuig verwijderd, omdat ik toch wat kleine schade aan de voorbumper moet repareren. Ik denk dat ik de motor weer kan verwijderen met de voorkant intact, ALLEEN omdat ik het nu een keer heb gedaan. Ik had echt de extra ruimte nodig om voor het eerst dingen te zien en te vinden. Ik gok dat Bens monteur dit een paar keer heeft gedaan en het waarschijnlijk in zijn slaap zou kunnen doen.
 
#25 ·
Dit is wat ik vond. Eindelijk alles verwijderd en het probleem kunnen zien. Ik ontdekte dat de spanners werkten. Alle bovenste plastic kettinggeleiders hadden groeven die duidelijke slijtage vertoonden. De onderste geleiders zagen er allemaal goed uit en leken meer olie te hebben, wat zou kunnen verklaren waarom de bovenste geleiders sneller sleten. De bovenste ketting lijkt uitgerekt te zijn, want ik vond veel speling tussen de bovenste nokkenastandwielen. De slappe kettingactie is te zien als ik de motor aan de krukas draai en kijk hoe de bovenste tandwielen draaien. Mijn plan is om de tussentandwielen, beide spanners, beide kettingen en alle geleiders te vervangen. De afdichtingen zien er allemaal goed uit, geen scheuren of lekkages. Moeten ze toch vervangen worden? Ik vond het ook interessant dat geen van de deksels een pakking had, maar dat ze waren afgedicht met een siliconenkit. Hammer_guy (Timmerman - geen monteur)
 

Attachments

#27 ·
Eindelijk alles verwijderd en het probleem kunnen zien. Ik ontdekte dat de spanners werkten. Alle bovenste plastic kettinggeleiders hadden groeven die duidelijke slijtage vertoonden. De onderste geleiders zagen er allemaal goed uit en leken meer olie te hebben, wat zou kunnen verklaren waarom de bovenste geleiders sneller sleten. De bovenste ketting lijkt uitgerekt te zijn, want ik vond veel speling tussen de bovenste nokkenastandwielen. De slappe kettingactie is te zien als ik de motor aan de krukas draai en kijk hoe de bovenste tandwielen draaien. Mijn plan is om de tussentandwielen, beide spanners, beide kettingen en alle geleiders te vervangen. De afdichtingen lijken allemaal in orde te zijn, geen scheuren of lekkages. Moeten ze toch vervangen worden? Ik vond het ook interessant dat geen van de deksels een pakking had, maar dat ze waren afgedicht met een kraal siliconen pakkingmateriaal.

Hammer_guy (Timmerman - geen monteur)
Hoi daar
Mijn monteur gebruikte een tie-wrap om de ketting op spanning te houden terwijl hij me alles "op tijd" liet zien tot TDC.
Zie foto hieronder.
Het zou interessant zijn om te weten of je een tand verkeerd stond of hoe ver je timingmarkeringen rond de nokkenassen staan.
Hoe dan ook, geweldig werk.
Proost
Ben
 

Attachments

#26 ·

Attachments

#28 ·
Ik heb dit net gezien, sorry voor de late reactie. Ik heb mijn v-6 afgelopen winter vervangen. Hij komt er van boven uit, met de transmissie op zijn plaats. Je moet de motor naar voren schuiven om de transmissie los te koppelen. De transmissie moet ongeveer een of twee inch omhoog. Ik heb de radiator op zijn plaats gelaten en een stuk multiplex van een kwart inch gebruikt om de radiator te beschermen tegen de poelies. De motor past er nauwelijks in, maar door op de slangen aan de achterkant van de motor te duwen, een beetje te kantelen en te draaien, en het multiplex om de radiator te beschermen als je uitglijdt, heb je ongeveer een kwart inch, om genereus te zijn. Mijn probleem was een af en toe brandend controlelampje van de motor. De dealer zei dat een software-update om te detunen niet meer beschikbaar was, maar ze konden een nieuwe computer installeren voor $ 1.000 plus om het te repareren.... Ik kreeg een misfire op #2 en #4, net genoeg om het controlelampje van de motor te laten branden, de kat presteerde slecht en er was een willekeurige misfire. Mijn logica was... de computer heeft 116.000 mijl gewerkt, dus een computer vervangen voor iets dat in de loop van de tijd mechanisch is veranderd??? Al mijn vacuümslangen scheurden bij de verbindingen en de slangen moesten worden vervangen, dus ik begon dingen uit elkaar te halen. Het verwijderen van de kleppendeksel onthulde het probleem. De nokkenaslobben zagen eruit alsof ze te weinig olie kregen. Ik vond de tuimelaars op inlaatkleppen #2 en #4 kleine stukjes metaal missen. (klein). Anders liep de motor als een zonnetje, verbruikte geen druppel olie, liep soepel, trok hard, compressie en leakdown waren goed. Ik was eerst van plan om de kop te reviseren, nieuwe nokkenassen, tuimelaars, enz. Onderdelen zouden bijna net zo duur zijn als een nieuwe kop. Ik vond een sloopmotor met 42.000 mijl voor $ 2.900. Dat was 74.000 mijl minder dan mijn motor en minder dan de kosten om de kop met nieuwe nokkenassen etc. te doen. Dus ik heb de motoren verwisseld, elke slang vervangen (gas, koelvloeistof, vacuüm). Ik begon met een handleiding, maar ik kon niet bedenken hoe ik het anders kon doen dan één foto per keer. Is er een manier om het in Word of PDF te doen en dan het complete document te uploaden? Ik heb foto's van alles gemaakt.
 

Attachments

#29 ·
Voor echt lange berichten, doe het eerst in Word, en knip en plak dan als je klaar bent, want je hebt hier maar 30 minuten bewerkingstijd.