Club Touareg Forum banner

MPG? Land Rover Discovery-eigenaar zoekt nieuwe wielen!

Tags
discovery
1K views 31 replies 5 participants last post by  Disco2Treg  
#1 ·
Hallo allemaal.

Als lange tijd Discovery 2-eigenaar overweeg ik nu serieus een Touareg. Het verhaal gaat als volgt...

Ik ben doodziek van LandRovers! Ik overwoog om naar een X5 te gaan, omdat ik niet echt veel offroad ga, zo niet helemaal (zonder af en toe vlakke grasvelden), maar ik kreeg te horen dat X5's in principe een auto zijn en niet beter offroad zijn dan een stationwagen met twee wielaandrijving.

Ik had nauwelijks van de Touareg gehoord totdat een X5-eigenaar ze aanbeval. Hij zei zoiets als 'Ze zijn net zo capabel als een Discovery2 offroad, veel fijner om te rijden, maar waarschijnlijk slechter in brandstofverbruik'.

Mijn belangrijkste vraag is dus die - brandstofverbruik. Ik ben er jaren geleden mee gestopt om 'boeknummers' te vertrouwen, het is een loterij. Dus ik vroeg me af of echte eigenaren zonder enige motieven me een idee konden geven van de MPG-cijfers die je uit een Touareg haalt. Ik weet dat rijstijlen, snelheden etc. variëren, dat is prima. Ik ben gewoon op zoek naar echte cijfers van echte eigenaren, misschien vergezeld van het type rijden dat je doet.

En zeg alsjeblieft niet 'Neem er geen als je het brandstofverbruik niet kunt betalen'. Het is onzin. Ik kan het me veroorloven om er een te rijden, maar overwegingen over hoeveel het zal kosten om dat te doen, zijn volkomen logisch en redelijk!

Ik ben tot de overtuiging gekomen dat 18-20MPG 'in de stad' en 22-25 op een lange rit gelden. Dat klinkt erg zwaar voor zo'n moderne motor, maar als het waar is, is dat prima. Als het waarschijnlijk meer is, is het nog beter, en misschien overweeg ik dan helemaal niet meer om een X5 te overwegen (omdat ze, denk ik, iets beter zijn).

Bedankt, en ik ben dankbaar voor alle andere opmerkingen/ervaringen/gedachten over de overstap van een Disco2 naar een Touareg. :)

#2 · (Edited)
Ik heb een 3.0 TDI uit 2016 - mijn gemiddelde over lange termijn is 30,1 mpg imperial - op een lange rit met snelwegsnelheden of net daarboven haal ik midden 30 en in de stad midden 20 - die cijfers zijn gemeten van vol tot vol, niet met behulp van de over-optimistische boordcomputer - dus beter dan je verwachting - die cijfers zouden aanzienlijk verbeterd kunnen worden, maar wie wil er nu de hele tijd als Miss Daisy rijden!

#4 ·
Bedankt jullie beiden. Nou, dat is fijn om te horen!

Ik heb een 2016 3.0 TDI - mijn gemiddelde over lange termijn is 30,1 mpg imperial - op een lange rit met snelwegsnelheden of net daarboven haal ik midden 30 en in de stad midden 20 - die cijfers zijn gemeten van rand tot rand, niet met behulp van de over-optimistische boordcomputer - dus beter dan je verwachting - die cijfers zouden aanzienlijk verbeterd kunnen worden, maar wie wil er de hele tijd als Miss Daisy rijden!

Wees ervan bewust dat bijdragers in de VS het verbruik in US gallons zullen rapporteren, wat slechts 83% van de grootte is.
Wow! Dat is aanzienlijk beter dan verwacht. Dus dat zijn Britse cijfers, ah ja, dat bevestigde je, bedankt. En je denkt dat je die cijfers zou kunnen VERBETEREN?! Ik ben behoorlijk verbaasd, vooral gezien het feit dat de Touareg minstens zo goed lijkt te zijn als een Discovery2 bij het slepen en offroaden!
Ik vraag me af, heb je enig werk gedaan, EGR, DPF, Remaps etc, of is het gewoon standaard? Ik vraag me af wat er met dat soort hacks bereikt zou kunnen worden!

#3 ·
Met een Thule-clamshell-hoed krijg ik 28 mpg in de VS op reizen, ook berekend, niet de boordcomputer. Met behulp van de 83% conversie naar imperiale gallons, krijg ik ~33,7 bij een snelheid van 67-68 mph in mijn '12 TDI.

#6 ·
Clamshell: Maakt het mogelijk voor 2 personen om achterin te slapen 1. zonder blootstelling aan de elementen (tent) wanneer u de caravan thuislaat en 2. waardoor uw partner 2x zoveel kan meenemen als u. Ja, ze is een geweldige vrouw.
En ik heb niet vermeld dat ik volledig uitgerust ben.

#7 ·
Ik probeer helemaal niet zuinig te rijden. Op mijn normale rit van en naar het werk, school afzetten, winkels etc. haal ik 9,5-9,8 l/100km. Mijn laatste tank was 8,8 l/100, omdat ik een paar keer snelweg moest rijden van en naar de luchthaven. Deze cijfers zijn daadwerkelijk gemeten, de boordcomputer is veel optimistischer.

#9 ·
Ik probeer helemaal niet economisch te rijden, op mijn normale rit van en naar het werk, school afzetten, winkels etc. haal ik 9,5-9,8 l/100km. Mijn laatste tank was 8,8 l/100 omdat ik een paar keer snelweg moest rijden van en naar de luchthaven. Deze cijfers zijn daadwerkelijk gemeten, de boordcomputer is veel optimistischer.
Bedankt, maar ik ben niet zeker van die cijfers, is er een gemakkelijke manier om om te rekenen naar UK MPG, weet je dat?

#12 ·
Je moet beslissen welke motor en versie van de Touareg je zoekt, want het antwoord zal aanzienlijk verschillen. Ik weet niet veel van Land Rovers, maar het zou me verbazen als ze de VW TDI's qua brandstofefficiëntie substantieel zouden overtreffen, TDI's zijn extreem efficiënt.

De eerste en tweede generatie Touareg (T1/T2) zijn meer offroad-geschikt dan de T3, omdat ze allemaal een lage gearing en een centraal differentieelslot hebben, en een optioneel differentieelslot achter. Tenzij je een T3 kunt bemachtigen met de zeldzame 4xmotion lage gearing tussenbak, misschien zijn ze te vinden in het VK, maar ze zijn hier in de VS nooit verkocht. De T3 is veel zuiniger dan de T1/T2 omdat hij lichter is en een 8-versnellingsbak heeft in plaats van een 6-versnellingsbak. De T3 is nog steeds behoorlijk offroad-geschikt als je niets echt technisch doet.

Vervolgens, naar welke motor kijk je? Uiteraard zijn diesels zuiniger, maar ze kosten over het algemeen veel meer in onderhoud dan de benzineversies, waardoor het over de hele linie een wash is in eigendomskosten, vooral als diesel meer kost waar je woont.

Eén ding dat je in het VK kunt krijgen, maar wij niet, is het vroege "R5"-model dat een kleinere en eenvoudigere 5-cilinder dieselmotor heeft en een optie voor een handgeschakelde versnellingsbak. Ik weet niet zeker hoe de brandstofeconomie zich verhoudt.

#13 ·
Je moet beslissen welke motor en versie van de Touareg je zoekt, want het antwoord zal aanzienlijk variëren. Ik weet niet veel van Land Rovers, maar het zou me verbazen als ze VW TDI's qua brandstofefficiëntie substantieel zouden overtreffen, TDI's zijn extreem efficiënt. Kijk op Fuelly - Track and Compare your MPG voor real-world data over verschillende voertuigen in verschillende configuraties.

De eerste en tweede generatie Touareg (T1/T2) zijn meer offroad-geschikt dan de T3, omdat ze allemaal een lage gearing en een centraal differentieelslot hebben, en een optioneel differentieelslot achter. Tenzij je een T3 kunt bemachtigen met de zeldzame 4xmotion lage gearing transfer case, misschien zijn ze te vinden in het VK, maar ze zijn hier in de VS nooit verkocht. De T3 is veel zuiniger dan de T1/T2 omdat hij lichter is en een 8-versnellingsbak heeft in plaats van een 6-versnellingsautomaat. De T3 is nog steeds behoorlijk offroad-geschikt.

Vervolgens, welke motor bekijk je? Uiteraard zijn diesels zuiniger, maar ze kosten over het algemeen veel meer om te onderhouden dan de benzineversies, waardoor het in totaal een wash is in eigendomskosten, vooral als diesel meer kost waar je woont.

Eén ding dat je in het VK kunt krijgen, maar wij niet, is het vroege "R5"-model dat een kleinere en eenvoudigere 5-cilinder diesel heeft en een handgeschakelde optie. Ik weet niet zeker hoe de brandstofeconomie zich verhoudt.
T3/T4 Touaregs werden in het VK als Escape-modellen verkocht met 4xMotion met lage gearing transfer box, typische verkooppercentages waren 5% Escape, 5% SE en 90% R-line - de SE / R-Line hadden alleen 4Motion zonder lage gearing maar een brede ratio 8-versnellingsbak.

#14 ·
Interessant met betrekking tot de modellen en wekte enige twijfels op.

Er werd mij verteld dat Touaregs verschillen van Audi's, BMW's etc. die X-Drive of Haldex-systemen hebben om een 'soort' vierwielaandrijving te maken, de kracht KAN naar alle wielen gaan, maar meestal niet, tenzij tractie een probleem wordt. Mij werd verteld dat de Touareg permanente vierwielaandrijving heeft, zoals een Discovery, en dus veel beter offroad is.

Ten eerste, klopt dat ĂĽberhaupt?
Ten tweede, zo ja, geldt dat alleen voor sommige modellen?

Ik wist niet dat er 3 generaties waren. De prijs zal de factor zijn die de beslissing bepaalt welke ik kan overwegen. Ik wil maximaal ÂŁ3.000 - ÂŁ5.000 uitgeven. Ik heb gezien dat ze in die prijsklasse verkrijgbaar zijn (en uiteraard moet er veel zorg worden besteed bij het kopen, en dat zal ook gebeuren!) - maar ik heb niet gemerkt welke generaties (T1,2,3) het waren toen ik keek.

Ik moet eerst controleren wat de offroad/4wd-capaciteiten zijn in vergelijking met Audi AllRoads of BMW X5's, niet omdat ik die overweeg, maar omdat mij werd verteld dat de Tregs 'echte 4wd' (permanente 4wd) hebben. Als dat niet het geval is, kan het mijn beslissing enigszins beĂŻnvloeden.

#18 ·
Ik moet eerst controleren wat de offroad/4wd mogelijkheden zijn in vergelijking met Audi AllRoads of BMW X5's, niet omdat ik die overweeg, maar omdat mij is verteld dat de Tregs 'echte 4wd' (full time 4wd) hebben. Als dat niet het geval is, kan het mijn beslissing enigszins beĂŻnvloeden.
Er is veel meer aan de Touareg offroad-capaciteit dan alleen de betere AWD-systemen, maar het is logisch om echt te begrijpen wat al deze systemen zijn en hun voor- en nadelen: haldex, torsen en ouderwetse 4x4 (lage gearing met centraal differentieelslot) (de T1/T2 en 4XMotion T3/T4 hebben beide laatste twee).
De Touareg is ook een veel taaiere chassis die van de grond af is ontworpen voor zwaar offroad-gebruik, die andere voertuigen zijn gebaseerd op lichte personenauto's.

#16 ·
#17 ·
Alle Touaregs hebben permanente vierwielaandrijving, zelfs de "minder" capabele 4Motion-versies - ze hebben allemaal een Torsen-middendifferentieel dat normaal gesproken werkt met 38:62 of 40:60% voor:achter, maar die % kan variëren afhankelijk van de grip - het is heel anders dan de Haldex-parttime die in alle andere Volkswagens en sommige Audi's is gemonteerd.

Touaregs hebben 3 generaties 2002-2010, 2010-2018 en 2018-heden - de eerste generatie is verdeeld in pre-facelift en post-facelift, bekend als T1 en T2 - de tweede generatie is op dezelfde manier verdeeld en bekend als T3 en T4, terwijl de derde generatie ook is verdeeld en bekend als T5 en T6.

Vanuit uw budget gaat u voornamelijk naar T2 kijken, maar sommige vroege T3 passen net in uw budget - in eerste instantie hadden ze allemaal de 4XMotion-aandrijflijn met lage gearing - ik weet niet wanneer de 4Motion-aandrijflijn zonder lage gearing werd geĂŻntroduceerd, ik denk in 2010 met de T3, maar kan het niet zeker weten.

Uw budget zou deze Touareg krijgen https://www.autotrader.co.uk/car-details/202411306886315?sort=year-dsc&searchId=9061a4f7-f855-46ee-beba-0cd400142be8&advertising-location=at_cars&make=Volkswagen&model=Touareg&postcode=B77 4BN&price-to=5500&fromsra
de aanwezigheid van 4xMotion met lage gearing kan worden bepaald aan de hand van de draaiknop op de middenconsole, die meer dan twee standen heeft, aangezien 4Motion er maar twee heeft.
Uitstekende info, heel erg bedankt hiervoor. DUS.... T1 lijkt mijn voorkeur te hebben (ook qua prijs, maar niet alleen vanwege de prijs). Ik zou idealiter kleinere wielen willen met banden met een groter profiel. Ik doe niet veel snelweg, meestal lokale landelijke dingen, een beetje veldgebruik, een beetje slepen, en zelfs voor snelwegen en langere ritten geef ik nog steeds de voorkeur aan iets meer agrarisch (geen fan van Chelsea Tractors, vooral het type dat een hypotheek nodig heeft voor 4 nieuwe banden - X5 M Sport bijvoorbeeld!)

Mijn discovery2 is het laatste model met 18" wielen, ik heb meteen een set 16" wielen met General Grabber banden gekocht, ZOVEEL aangenamer over de hobbels en nog steeds wendbaar genoeg, dus ik ben er zeker van dat ik tevreden zal zijn met de rit van zelfs de meest 'agrarische' Touareg!

Ik gok dat de T1 echter de slechtste MPG heeft, wat jammer is, maar ik ben er nu zeker van dat het niet slechter zal zijn dan de Disco (die gemiddeld 25, misschien 22 voor lokaal rijden, tot 28 op een lange snelwegrit).

Nogmaals bedankt, zeer nuttige info.

#20 ·
Ik verwacht flinke rekeningen als er iets misgaat. Maar is er hier een algemeen idee over welke modellen meer reparatiekosten met zich meebrengen, of vaker kapot gaan? Ik kijk waarschijnlijk vooral naar T1's, maar T2 kan een optie zijn als ik er een goede prijs voor vind. Gewoon benieuwd of de ene aanzienlijk duurder is qua onderdelen of meer problemen geeft dan de andere?

#21 ·
Ik verwacht flinke rekeningen als er iets misgaat. Maar is er hier een algemeen idee over welke modellen over het algemeen meer kosten om te repareren, of vaker kapot gaan? Ik kijk waarschijnlijk voornamelijk naar T1's, maar een T2 kan een optie zijn als ik er een goede prijs voor vind. Ik ben gewoon benieuwd of de ene aanzienlijk duurder is qua onderdelen of meer problemen geeft dan de andere?
Eenvoudigere modellen zijn over het algemeen betrouwbaarder en hebben minder onderhoud nodig - bijvoorbeeld de VR6 of R5, zonder luchtvering.

De T1 en T2 zijn vrijwel identiek, met slechts een paar kleine veranderingen - vooral problemen met de interieurkwaliteit zijn opgelost bij de T2, de T2 is over het algemeen een betere auto omdat ze veel kleine kwaliteits- en betrouwbaarheidsproblemen hebben verbeterd. Ze hebben echter in de loop der jaren geleidelijk opties geschrapt, dus het lijkt gemakkelijker om volledig uitgeruste modellen te vinden met functies als differentieelsperren, luchtvering en standkachels in een T1.

#22 ·
Geweldige info, bedankt. Mij werd verteld (door de persoon die me aan de Tregs introduceerde toen ik zei dat ik geen geschikt voertuig kon vinden om de Disco2 te vervangen) dat er een aantal zeer hoogwaardige modellen zijn die zo'n beetje alle extra's hebben die je in een X5 of een ander vergelijkbaar voertuig kunt krijgen. Ik ken de specificaties/modellen niet, maar ik hou wel van elektrische stoelen (rugklachten betekenen constante aanpassing) en cruise control en airco zijn een must, verder ben ik niet kieskeurig. Camera/parkeersensoren zijn tegenwoordig eigenlijk weer iets waar ik aan gehecht ben, nadat ik ze in het begin haatte!

Ik heb je overlander-thread gelezen - een geweldige lezing, geweldig voertuig en een aantal geweldige foto's!

#23 ·
er zijn een aantal modellen met zeer hoge specificaties die zo ongeveer alle extra's hebben die je in een X5 of een ander vergelijkbaar voertuig kunt krijgen.
Het is geen vergelijking, zoiets als een volledig uitgeruste V10 TDI T1/T2 was een stuk duurder dan een X5 nieuw, en had een stuk meer opties, functies en dure hardware. Ondanks het VW-logo was de Touareg en Cayenne, zoals oorspronkelijk bedacht, een soort offroad-supercar die alles liet zien wat de technologie op dat moment kon doen, zonder kosten te sparen.

#27 ·
Bedankt. Ik blijf V10 horen, ik neem aan dat dat een diesel is? En misschien een topmodel? Het kan geen kwaad om iets te hebben om naar te streven!
Ja, het is een twin turbo V10 diesel. VW had ook een W12 benzineversie.

Ferdinand Piëch leidde destijds VW en was een ietwat excentrieke autoliefhebber, en probeerde het merkimago van VW als een goedkope auto van lage kwaliteit te herstellen, door naar het tegenovergestelde uiterste te gaan en de meest compromisloze auto's te maken, en ze vervolgens aan het gewone publiek te verkopen met een gewoon VW-logo.

Piëch stelde zijn ingenieurs schijnbaar krankzinnige eisen, bijvoorbeeld voor de Phaeton (net zo overdreven als de Touareg), zoals:

"de Phaeton moet de hele dag in staat zijn om 300 kilometer per uur (186 mph) te rijden bij een buitentemperatuur van 50 °C (122 °F) met behoud van de binnentemperatuur op 22 °C (72 °F)"

Als je gewoon een betrouwbare en efficiënte 4x4 wilt, kun je waarschijnlijk beter uit de buurt blijven van de high-end volledig uitgeruste modellen, bijvoorbeeld V10- en W12-modellen. Je zult merken dat zelfs de meest eenvoudige modellen extreem luxueus en vol gadgets zijn.

#25 ·
De V10 diesel lijkt erg arbeidsintensief te zijn, met een aanzienlijk aantal anders eenvoudige klussen waarbij de motor verwijderd moet worden - misschien oké voor een monteur met een complete werkplaats - en al dat motorgewicht was niet bevorderlijk voor de wegligging.

#26 ·
Eerlijk gezegd is dat een van mijn grootste bedenkingen bij het kiezen voor een Treg - ik heb veel gelezen (en opmerkingen gehad van mijn vriend die al jaren al het werk aan mijn voertuigen doet) over hoe vaak er 50 dingen verwijderd moeten worden om bij een onderdeel te komen om te repareren/vervangen. Het is tegenwoordig de gang van zaken bij alle merken meer dan voorheen, maar deze zijn (blijkbaar) bijzonder slecht daarin.

#28 ·
Eerlijk gezegd is dat een van mijn grootste bedenkingen bij het kopen van een Treg - ik heb veel gelezen (en opmerkingen gehad van mijn vriend die al jarenlang al het werk aan mijn voertuigen doet) over hoe vaak er 50 dingen verwijderd moeten worden om bij een onderdeel te komen om te repareren/vervangen. Het is tegenwoordig de gang van zaken bij alle merken meer dan voorheen, maar deze zijn (blijkbaar) bijzonder slecht daarin
Ja, de laatste tijd krijg ik steeds de neiging om een vintage diesel te kopen, zoals een Mercedes W110 of W115, waarbij elk onderdeel gemakkelijk toegankelijk en zichtbaar is. De G300 is zo, terwijl hij zelfs offroad meer kan dan een Touareg, maar helaas gewoon te zeldzaam en duur, althans hier in de VS waar ze nooit zijn verkocht en geĂŻmporteerd moeten worden.

#29 ·
G300 - Wat is dat? Mercedes?
Ja - Een vriend van me had een Jeep Cherokee, model uit de jaren 90. Hij betaalde er ongeveer ÂŁ500 voor ($700 - $750). Nooit een steek gemist, ook al kocht hij hem zodat hij dingen aan de kant van de weg kon repareren als dat nodig was. Hij reed langs een veld waar wat arbeiders om hulp zwaaiden. Reed naar binnen, ze hadden een graafmachine vast in drassige natte grond. Een Discovery ging helpen en zat ook vast. Hij trok ze er allebei uit. Hij vond het geweldig en zou het me geven toen hij er eindelijk vanaf was, maar hij vergat het!