Club Touareg Forum banner

2016 7P Lux Subwoofer installatie

431 views 2 replies 1 participant last post by  fUndersteer  
#1 ·
Kan wel wat hulp gebruiken, heb nog nooit een sub geïnstalleerd en zeker niet in een Touareg. Heb wat gezocht en dit was het meest behulpzaam om het niet-Dynaudio-systeem van mijn 2016 Lux te begrijpen. Wou dat ik het had gevonden voordat ik spullen kocht, misschien had het mijn plannen veranderd haha. Al het andere dat ik vond, had betrekking op de Dynaudio-auto's en het aftappen van hun versterker.

Hoe dan ook, mijn vraag is: wat is de beste plek om de luidsprekersignalen af te tappen? Kan ik dat doen vanaf de radio-unit in de rechterkant van de kofferbakbekleding? Of moet ik van de achterste deurluidsprekers komen?

Het bedradingsschema dat ik heb, lijkt voor Dynaudio-auto's te zijn, omdat het de J525 Dynaudio-versterker heeft. Ik zou waarschijnlijk in erWin moeten komen en kijken of ik het juiste bedradingsschema kan krijgen...

#2 ·
Ja, hier wordt momenteel aan gewerkt. Je kunt dus inderdaad aftappen van de "Radio" module aan de rechterkant van de kofferbak. Het bedradingsschema behandelt de niet-Dynaudio auto's, ik moest er alleen langer naar kijken.
Image
Image

Er is ook een erg handige open tapeind+moer om je installatie te aarden. Je kunt het hier nauwelijks zien, de "linkerbovenhoek" van de radio wijst ernaar, hier gedeeltelijk verborgen door mijn luidsprekerdraden die eruit lopen...
Image

Kleine test om de functie te bevestigen, succes! Ik heb ook het 12V "remote" ontstekingssignaal afgetapt van de 12V kofferbakcontactdoos. Ik weet niet zeker of dat een goed idee was, want het is een beetje raar dat het een tijdje op 12V lijkt te blijven nadat je de ontsteking hebt uitgeschakeld, maar als het een aanzienlijke stroomafname ziet, schakelt het het daadwerkelijk uit. Hoe dan ook, er is maar één manier om erachter te komen!
Image

Hoef alleen nog maar stroomdraad + bas afstandsbedieningsdraad dit weekend te leggen, dan opruimen en klaar!

#3 ·
Kon dit vandaag afronden, ik koos ervoor om de achterstoelen en de bestuurdersstoel volledig te verwijderen, alleen voor een betere toegang, evenals alle onderste deurpanelen. Niet al te moeilijk, gewoon veel onderdelen en clips.

Zoals velen voor mij heb ik de stroomdraad aangesloten op de open 60A-aansluiting van het zekeringpaneel van de accu hier, perfect. Ik had al een 50A-zekeringhouder gekocht, dus die heb ik ook gebruikt. Genoeg ruimte om hem daar beneden te plaatsen.
Image

Tapijt omhooggeklapt en de draad terug door de OE-kabelgoot geleid en ook de bass boost remote draad parallel helemaal naar voren geleid. Omhoog gegaan en over de achterbank/kofferbak gesneden en op een gunstige plek in de bekleding eruit.
Image
Image

Image
Image

Beginnen met opruimen en opnieuw installeren...
Image

Opruimen en finito. Verre van de schoonste installatie, maar goed genoeg voor mij.
Image
Image

Ik heb nauwelijks enig idee wat ik doe met het instellen van de sub, maar op deze Kicker PTRTP 12" heb ik het ingangsniveau LO, de gain op min., de frequentie-afsnijding ergens rond 80 Hz zoals de handleiding aanbeveelt, ik heb met de fase-inversie gespeeld en merkte geen verschil. Ik heb geen referentiekader, maar hij pompt genoeg voor mij haha! Genoeg om de zijspiegels een beetje te laten trillen zonder het hard te proberen.

Het lijkt erop dat het remote aan/uit-signaal dat van de 12V-kofferdop wordt afgetapt, zou moeten werken, de versterker gaat na een paar minuten uit als de auto in de "slaapstand" gaat.